عضویت    ورود
ورود به سایت
» » مراسم بزرگداشت دویست و هشتادو نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن برگز شدار


مراسم بزرگداشت دویست و هشتادو نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن برگز شدار

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

مراسم بزرگداشت دویست و هشتادو نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن برگز شدار

 مراسم بزرگداشت دویست و هشتادو نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن با حضور استاندار گلستان ، سفیر ترکمنستان ، نماینده گان مجلس شورای اسلامی استان گلستان و علاقمندان به این شاعر ترکمن در محل مقبره ایشان روستای آق تقه مراوه تپه برگزار شد.

بالاخره‌ پس از مدتها تلاش برای برگزاری مراسم بزرگداشت دویست و هشتادو نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن فرا رسید.

روزی که پس مدتها زحمت و تلاش ادارات ، نهادها روز تاریخی و بیاد ماندنی برای شهرستان مراوه تپه بود.

۲۹ اردیبهشت مراوه تپه قلب تپنده صحرا بود که از مهمانانی از اقصی نقاط دنیا برای شرکت در بزرگداشت بزرگمرد ترکمن ایرانی در این شهرستان حضور یافته بودند.

سخنان دکتر زنگانه استاندار نماینده عالی دولت در استان، سفیر ترکمنستان. نماینده شرق استان ، رئیس مرکز بزرگ اسلامی ، نماینده و فرماندار شهرستان مراوه تپه حاکی از جایگاه بلند مختومقلی فراغی بود.

میزبانی شهرستان مراوه تپه به مدیربت لقمان قربانی فرماندار این شهرستان و با همکاری شورای تامین، تمامی ادارات ، نهادها، تشکلهای فرهنگی ، هنری ورزشی کاری بزرگ بود.

در این مراسم استاندار گلستان با تجلیل از جایگاه بلند شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی در جامعه، تصریح کرد: اشعار این شاعر نشان می‌دهد که وی یک مصلح بزرگ اجتماعی است که همواره برادران مسلمان و دینی خود اعم از شعیه و اهل سنت را دعوت به وحدت و همدلی می‌کند.

علی محمد زنگانه گفت: این شاعر بلند آوازه ترکمن با تمسک به قرآن و تعصب و ارادت به نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم(ع) با اشعار خود به مقام عرفانی و کمال می رسد و این نشان از بصیرت دینی وی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ زیرساخت هر پیشرفت و شکل گیری تمدنی است، افزود: ویژگی شخصیتی مختومقلی فراغی و حرکت وی در مسیر اعتماد و اعتقاد به شرع الهی، قرآن و تمسک به ثقلین سبب شده تا بعد از ۲۹۰ سال، هر ساله ده‌ها هزار نفر باهدف نکوداشت صداقت و پاکی مختومقلی بر سر مزارش گردهم آیند و حرف از شعر، هنر، عرفان، ایمان، تمسک به قرآن و دعوت به وحدت و اتحاد داشته باشند

سفیر ترکمنستان در ایران نیز در ادامه این مراسم با تجلیل از جایگاه مختومقلی فراغی در تاریخ ادبیات ایران و جهان گفت: امروز اشعار مبتکرانه و کلاسیک این شاعر بلند آوازه همانند اشعار فردوسی، حافظ، نظامی و خیام وارد گنجینه طلایی ادبیات جهان شده و خودنمایی می‌کند.

"احمد قربان اف" اظهارداشت: عظمت هر ملتی به اندازه عظمت شخصیت‌هایی است که برجسته شده به جهان رونمایی کرده است که مختومقلی فراغی شاعر دل‌ها و دوران‌ها، بیان کننده زیباترین و ناب‌ترین احساسات بشر و اوج معنویت مردم ترکمن است.

وی افزود: امسال سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماسی بین ۲ کشور است، روابط ایران و ترکمنستان در گذشته در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی بشردوستانه و سایر زمینه‌ها به طور فعال توسعه و بهبود یافته است.

سفیر ترکمنستان در ایران ادامه داد: مراسم امروز به عنوان بخشی از همکاری‌های فرهنگی و بشر دوستانه ۲ کشور دوست و همسایه است.

قران اف گفت: برای ترجمه آثار مختومقلی فراغی به زبان‌های گوناگون، ایجاد بناهای یادبود این شاعر در کشورهای مختلف و بررسی عمیق میراث غنی این شاعر تلاش‌های متعددی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران مانند ترکمنستان و سایر کشورهای خارجی این چنین مراسم‌ی که به زندگی و مسیر مبتکرانه شاعر دوران‌ها اختصاص می‌یابد و ضمن اینکه تحقیقات علمی جدید آن علاقمندی‌ها را به هویت و میراث استاد بزرگ کلام ما که مایه مباهات فرهنگ جهانی است، افزایش می‌دهد.

قربان اف اضافه کرد: مدالی به نام مختومقلی فراغی در ترکمنستان به افتخار این شاعر بزرگ فراهم شده و این مدال علاوه بر هموطنان که سهم بسیاری در توسعه فرهنگ و بررسی علمی این شاعر مبتکر داشتند به نمایندگان کشورهای خارجی اهدا شد.

سفیر ترکمنستان در ایران همچنین اضافه کرد: رونمایی از مجسمه ۶۰ متری مختومقلی فراغی امسال در گوشه‌ای از منطقه زیبای ترکمنستان به افتخار این شاعر انجام خواهد شد.

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایمان خالص، اعتقاد قلبی به اسلام و شریعت و مردمی بودن راز ماندگاری مختومقلی فراغی در میان مردم ایران و سایر کشورهای دنیاست.

رضا آریان‌پور افزود: نام این شاعر بزرگ امروز از مرزهای گلستان و حتی ایران فراتر رفته و در تمام دنیا وی را می‌شناسند و برایش احترام ویژه‌ای قائل هستند.

ویمختومقلی را جزو شعرای ماندگار ایران اسلامی دانست و اضافه کرد: خیلی‌ها در عرصه شعر و ادبیات قلم فرسایی

کردند اما فقط تعداد اندکی از آنان به مانند فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و مختومقلی فراغی ماندگار شدند و در طول یک هفته گذشته مراسم بزرگداشت این شاعر ترکمن در شهرهای مختلف استان گلستان و سراسر کشور از جمله تهران با حضور مردم هنردوست و مسوولان برگزار شد.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون تردید راز ماندگاری مختومقلی در ایمان خالص و اعتقاد قلبی وی به اسلام و شریعت و همچنین مردمی بودن است و با خواندن اشعار این شاعر، تمام این صفات احساس می‌شود.

آریان‌پور افزود: آثار هر نویسنده و یا شاعریکه به دل انسان بنشیند در قلب هم ماندگار می‌شود و اشعار مختومقلی فراغی از این دست است چراکه با خواندن آن نکات اخلاقی اشعار سعدی، نکات عرفانی حافظ و نکات حماسی شاهنامه فردوسی قابل احساس است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مختومقلی فراغی را فرزند آزادی و آزادگی و رمز ماندگاری وی را مردمداری و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی دانست و گفت: نگاه این شاعر و عارف فرهیخته ترکمن به مفاهیمی مانند عدالت و آزادگی گویای این ادعاست.

محمد رعیت عصر اظهارداشت: امسال بعد از ۲ سال درگیری با بیماری کرونا مراسم گرامیداشت این شاعر فرهیخته اهل سیر و سلوک و عرفان و شریعت و علم در ۱۴ شهرستان استان برگزار شد.

وی افزود: مختومقلی مبلغ حب اهل بیت(ع) به عنوان مهمترین مشترکات دین اسلام است و ما به این شاعر فرهیخته نه فقط برای احیای زبان ترکمن بلکه برای فهم دقیق مفاهیم اصیل و مورد تاکید قوم ترکمن احتیاج داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: وحدت، همدلی، آزادی، شرافت، شجاعت، حب اهل بیت (ع)، عدالت و ظلم ستیزی، اخلاق و عرفان و عشق به طبیعت کلید واژه فهم شعر این شاعر بزرگ ترکمن است.

رعیت تصریح کرد: اندیشه مختومقلی به دلیل عرضه شدن در قالب هنر ماندگار است چرا که به تعبیر رهبری هر ایده و اندیشه انقلابی که در قالب شعر نگنجد ماندگار نخواهد بود.

همچنین فرماندار شهرستان مراوه‌تپه هم در این مراسم گفت: اندیشه این شاعر و عارف شهیر ترکمن الهام گرفته از سرچشمه‌های ناب اسلامی و قرآنی است و رمز ماندگاری وی مردمداری و توجه به مفاهیمی همچون عدالت اسلامی، مبارزه با ظلم و بی عدالتی است.

لقمان قربانی با بیان اینکه این شاعر برجسته انسان‌ها را به انسانیت و وحدت فراخوانده است، گفت: در حال پیگیری برای راه اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت این شاعر برجسته در محل فرمانداری مراوه‌تپه برای برنامه ریزی و ترویج اشعار وی در سراسر کشور هستیم.

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مراوه تپه
  • بازدید : 222
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3156

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1963
بازدید سال:1963
بازدید کل:957044